Galeria Plakatu 19.03.2010r.

Strona Galerii Plakatu

    Nasze Koło rozhulało się na dobre. W ciepły marcowy dzień zapędziliśmy się do  jedynej w Krakowie Galerii Plakatu. Jej właścicielami są Ewa Pabis i Krzysztof Dydo, który zdecydował się podzielić z nami swoją wiedzą i pasją. Pan Krzysztof jest kolekcjonerem, ekspertem w sprawach plakatu, właścicielem Dydo Poster Collection, autorem artykułów i albumów o plakacie, a także, jak się okazało później, wielkim miłośnik podróży.

    Galeria mieści się w Kramach Dominikańskich przy ulicy Stolarskiej. Zarządziliśmy więc zbiórkę przed wejściem i dokładnie o godzinie zero wślizgnęliśmy się do środka. Galeria to dwa małe, niepozorne pomieszczenia wypełnione plakatami, ale jak się sami później przekonaliśmy, nie powierzchnia decyduje o klasie galerii. Pan Krzysztof opowiedział nam o początkach swojej pasji – interesował się plakatem już jako mały chłopiec, co pozwoliło mu stać się właścicielem jednej z największych kolekcji plakatów. Pan Krzysztof prowadzi galerię od 25 lat (sic!) – powstała w roku 1985 w lokalu dawnej pracowni rzeźbiarza Mariana Kruczka. Do 1994 roku galeria pozostawała w strukturze przedsiębiorstwa DESA jako galeria półprywatna tzw. ajencja, by następnie całkowicie się sprywatyzować. Dziś jest znana na całym świecie.

    Pan Krzysztof odpowiedział na pytania dotyczące cech polskiego plakatu, w jaki sposób odróżnić polski plakat od dzieła zagranicznego. Opowiedział nam o Polskiej Szkole Plakatu i jej największych przedstawicielach tj. Starowieyskim, Tomaszewskim, Lenicy, Cieślewiczu, Świerzym i paru innych. Choć wielu z nas słyszało te nazwiska po raz pierwszy,  Pan Krzysztof wymawiał je z takim namaszczeniem, że nikomu nie przyszło do głowy, by je zbagatelizować. Po tej niecodziennej ceremonii naznaczenia, Pan Krzysztof zaznajomił nas z kwestiami technicznymi – nakreślił nam cały proces „produkcji" plakatu, od momentu powstania projektu, po druku i wyklejanie plakatów na mieście. Widząc w naszych oczach niemałe zainteresowanie, Pan Dydo pokusił się również o porównanie plakatu dziś i plakatu wczoraj,a nawet trochę dawniej – współczesne instytucje kulturalne, np. kino, wybierają plakatową reklamę swoich produkcji w stylu amerykańskim (fotografia + napis), gdy wcześniej chętniej sięgano po formy artystyczne. Podczas spotkania dało się zauważyć drugą pasję Pana Krzysztofa, jaką jest podróżowanie przy okazji organizacji wystaw na całym świecie. Wystawy jego autorstwa miały miejsce m. in. w Rosji, w Hiszpanii i Francji, w Australii, w USA, Kanadzie, Meksyku, Iranie, Azerbejdżanie, Chinach, Izraelu i Maroku.

Oprócz działalności wystawowej, galeria opiera się również na handlu. Sprzedaż plakatów stanowi główne źródło utrzymania. Pan Krzysztof uchylił rąbka tajemnicy i opowiedział nam o kwestiach finansowych, jakże ważnych w przypadku tak specyficznej działalności. Jeśli chodzi o konkurentów, to rynek plakatu w Polsce jest niewielki – istnieją galerie w Warszawie, galerie internetowe i antykwariaty, ale krakowska galeria wyróżnia się na tle innych swoją aktywnością w sferze wydawniczej. Zadaliśmy także pytania dotyczące kwestii estetycznych tj. problemu oryginału i kopii w plakacie. Rozmawialiśmy o prawach autorskich. Pan Krzysztof tak chętnie odpowiadał na nasze pytania, że aż zaschło mu w gardle. Aby już nie przedłużać naszej wizyty, rzuciliśmy ostatnie pytania o ulubiony plakat pana Krzysztofa i jego zdanie na temat funkcjonujących w Krakowie instytucji kultury.


    Naszą przygodę zakończyła sesja fotograficzna pt. Pan Dydo&Koło Naukowe Meritum. Nie obyło się bez niespodzianki – zostaliśmy obdarowani pocztówkami i plakatami. Tym miłym akcentem zakończyliśmy nasze pierwsze spotkanie z cyklu: badania terenowe w instytucjach kultury w Krakowie.
  

Tekst: Dawid Hoinkis